Wonen

Sustainable-lifestyle-icon-eten

Eten & Drinken

Sustainable-lifestyle-icon-kleding-bw

Verzorging

Sustainable-lifestyle-icon-opvoeding-bw

Opvoeden

Sustainable-lifestyle-icon-bankieren-bw

Werk & Geld

Sustainable-lifestyle-icon-vermaak-bw

Vermaak

Sustainable-lifestyle-icon-reizen-bw

Vakantie

Sustainable-lifestyle-icon-vervoer-bw

Vervoer

Sustainable-lifestyle-icon-klimaatcompensatie-bw

Compensatie

Eten & Drinken

Groen, gezond & (h)eerlijk

Susan & JopEten en drinken hebben samen met energieverbruik in huis en vervoer de grootste impact op de co2-uitstoot van een huishouden. Er is dus veel groene winst te behalen, maar ook winst voor je gezondheid en voor de medemens die werkt in de voedselindustrie. Ga voor een smakelijk groen bestaan en laat groen en eerlijk eten en drinken je lichaam voeden.

‘Violence begins with the fork.’ Mahatma Gandhi

Eten komt van heinde en ver om het aanbod zo compleet mogelijk te maken. Asperges, kiwi’s, mango’s en avocado’s zijn nu altijd in de winkels te krijgen, terwijl het vroeger seizoendelicatessen waren. Ook exotische graansoorten reizen wat af om op ons bord te verschijnen en we kunnen nu dagelijks vlees of vis eten, zonder dat onze bankrekening direct geplunderd is. Zelfs een derde van de broeikasgasuitstoot van een huishouden is toe te schrijven aan consumptie van voedsel. Voedselproductie kost gemiddeld tien keer meer energie dan het oplevert, vooral door gebruik van fossiele brandstoffen, onder andere door voedselproductie, raffinage, verhitten, afkoelen en invriezen. Naast de invloed op het milieu zijn wereldwijd sociale misstanden in de voedselindustrie niet ongewoon. Denk hierbij aan uitbuiting, slechte sociale voorzieningen en kinderarbeid.

Juist met bewust inkopen van eten en drinken kun je dus grote invloed hebben op een groen leven. Niet geheel toevallig is dat je met een eerlijk en klimaatvriendelijk eetpatroon direct ook een betere gezondheid van jezelf kunt realiseren en dat betekent groene winst voor iedereen. De gouden sleutel naar duurzaam en gezond voedsel is kiezen voor lokale, biologische producten uit het seizoen en meer kiezen voor plantaardig in plaats van dierlijk. Met onze portemonnee in de hand kun je in de winkel dus direct positief verschil maken.

Groen voer hoeft niet duurder te zijn. Als je budget krap is, zijn er meerdere dingen die je kunt doen zonder direct een diep gat in de portemonnee te hebben na een bezoekje aan een biologische supermarkt. Koop ten eerste nooit teveel. Shoppen op een lege maag is funest, want je koopt dan altijd meer dan je nodig hebt. Ga voor vegetarisch en vermijd kostbaar en meer milieubelastende vlees en vis. Eet liever kleine maaltijden op een dag in plaats van drie grote om enorme porties te voorkomen. Kies voor de vaak scherp geprijsde lokale seizoenproducten. Koop je graag biologische producten, kies dan voor producten waarvoor het prijsverschil met de niet-biologische variant klein is, bijvoorbeeld groenten en fruit van het seizoen, peulvruchten en granen of koop in grote hoeveelheden in.

Hoe je het wendt of keert, vleesproducten belasten het milieu meer dan ieder ander levensmiddel. Ze zijn de onverslaanbare nummer 1 in vergelijking met andere voedingsmiddelen als het gaat om de uitstoot van broeikasgassen en waterverbruik. Naar onderzoek van de VN, gebruikt de veeteelt nu al 30% van de totale landoppervlakte van onze aarde. Daarnaast wordt 33% van de bewerkbare landbouwgrond gebruikt voor de productie van veevoer. Gemiddeld genomen is volgens het Water Footprint Network voor de productie van een kilo vlees honderd keer meer water nodig dan voor de productie van een kilo graan of groente. Om één kilo rundvlees in de winkel te krijgen is zelfs 15.000 liter water nodig. Er zijn gelukkig veel alternatieven en in je vleeskeuze kun je een milieu- en diervriendelijke keuze maken.

Ongeveer 7 miljoen Nederlanders laten minimaal drie keer in de week vlees links liggen. Slechts 10% van de Nederlanders eet elke dag vlees. Gemiddeld eet de Nederlander vijf dagen in de week vlees. Je hebt nu legio opties om als vegetariër, veganist of als flexitariër door het leven te gaan. Die laatsten eten niet geheel vegetarisch, maar een aantal dagen in de week vleesvrij. Een menu op basis van groenten is ook hip aan het worden. De populariteit van bijvoorbeeld groentekoning Yotam Ottolenghi en veganistische goeroe en bedenker van The Dutch Weed Burger Lisette Kreischer zijn de levende bewijzen hiervan. Beroemdheden zoals Brad Pitt, Justin Timberlake, Natalie Portman, Bode Miller en Gwyneth Palthrow gingen je al voor. Het is beter voor het milieu en voor je gezondheid. De Gezondheidsraad stelt dat een eetpatroon met minder dierlijke en meer plantaardige voedingsmiddelen het risico op hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes verkleint.

Raar maar waar, als we in het huidige tempo vis blijven vangen en eten, kunnen de oceanen en zeeën over minder dan veertig jaar leeggevist zijn. De visserij zorgt bovendien voor verschillende ecologische problemen, waaronder co2-uitstoot door de vangst en het transport, en schadelijke vistechnieken die het bodemleven van de oceanen en zeeën verstoren. Overbevissing maakt ook dat vissen geen tijd meer krijgen te groeien tot volwassen lengte. Bewust kiezen en van de vismaaltijd een bijzondere aangelegenheid maken, is iets wat we allemaal kunnen doen. De meest milieuvriendelijk geteelde of gevangen vis kun je tegenwoordig vrij goed herkennen. De VISwijzer van het wnf en Stichting De Noordzee laten op www.goedevis.nl en via hun mobiele app zien wat de duurzame keuze is, welke vis een prima tweede keuze is en ook welke vis je liever niet koopt. Koop bij voorkeur altijd vis met het ASC- met het biologische keurmerk voor kweekvis en het MSC-keurmerk voor wilde vis.

‘Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.’ Albert Einstein

Eiwitten kun je ook via andere wegen dan vlees of vis tot je nemen. Een plantaardig menu is de meest efficiënte oplossing voor alle milieu-uitdagingen en het dierenleed die de vlees- en visproductie met zich meebrengen. Sommigen claimen dat we van nature niet gemaakt zijn om vlees te nuttigen, anderen beweren dat we haast niet zonder kunnen. Sommige volkeren (Lappen en Eskimo’s) leven voornamelijk van vlees. Hindoes zijn doorgaans vegetariërs. Naar schatting eet 40% van de Indiërs nooit vlees. Mensen overleven kennelijk op diëten die variëren van 100% plantaardig tot 100% dierlijk. Feit is in ieder geval dat het milieu en dieren baat hebben bij een meer plantaardig menu van de mens. Iedere groente- of fruitsoort heeft een andere gezonde werking dus de truc is om zo veel mogelijk af te wisselen.

De Nederlandse individuele consument is naar schatting verantwoordelijk voor 2,4 miljard euro per jaar aan voedselverspilling, plusminus 150 euro per persoon. Volgens Milieu Centraal is voedselverspilling verantwoordelijk voor ruim 2% van de totale broeikasgasuitstoot van een consument. Omgerekend naar kilo’s betekenen deze getallen dat plusminus 50 kilo voedsel per persoon per jaar en bijna 14% van het ingekochte voedsel van de consument in de prullenbak verdwijnt. Minder eten weggooien is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Wil je meer weten over groen eten en drinken, waarom locavoren een groene filosofie hebben, waarom seizoensvoedsel zo goed voor je is, waaraan je fairtrade producten kunt herkennen, wat precies het verschil is tussen biologische landbouw en biodynamische landbouw, waar je het beste biologisch kunt shoppen, welke vleessoorten het meest dier- en milieuvriendelijk zijn, waarom kweekvis niet altijd een gezond of milieuvriendelijk alternatief is, met welke groenten je de meest smaakvolle en voedzame gerechten op tafel kunt zetten, welke dranken groen en gezond zijn, hoe je voedselverspilling tegengaat en meer? Klik dan hier.

Ga naar de Shop

Wil je meer lezen?

Koop dan het boek 'Let's Go Green' van de Sustainable Susan.