Klimaatzaken met emotionele prinses

Klimaatzaken met emotionele prinses

Stiekem kan ik de monarchie best waarderen. Prinses Laurentien stal de show bij de uitreiking van de jaarlijkse klimaatpenningen door klimaatbureau HIER. Deze week kan sowieso niet meer stuk met de gewonnen klimaatzaak in eigen land en het gelijkheidsvonnis van the Supreme Court in de US. En de gelukkige groene winnaars van de HIER-penningen 2015 zijn…

Het jaarlijkse klimaatevent van HIER speelde zich af in majestueus hotel Karel V. Welgeteld 2 penningen werden uitgereikt, 1 aan een groene organisatie en 1 aan een spraakmakend groen individu. Doel van HIER is oplossingen aandragen voor het klimaatprobleem. Hoe maak je mensen enthousiast voor de oplossing van het klimaatprobleem? Dat was een van de kernvragen dit jaar.

Klimaatprobleem?

Moet je nou wel spreken van een probleem of kun je het hele klimaatprobleem beter achterwege laten bij het verkopen van een product en verkopen van bepaalde groene maatregelen, omdat de meeste mensen zelf al genoeg problemen hebben waar ze dagelijks mee dealen?

Ja en nee, de klimaatprominenten waren het er na afloop nog niet geheel over eens. De meeste mensen die je lastig valt met een probleem zullen wellicht denken ‘los het lekker zelf op, ik heb al problemen genoeg, val me niet lastig’. En deels klopt dat ook. Soms ben je in een not so happy place en kun je problemen van anderen even niet aan, wie kent dat niet? Aan de andere kant is het benoemen van het probleem soms zo gek nog niet. Weten waarom het goed is om bepaalde groene maatregelen te nemen kan de actie toch net even iets ambiteuzer maken en net iets meer voldoening geven, waar we dan ook weer gelukkiger van worden.

Ervaring delen is winst

Toch kan het geen kwaad om als speler in de groene wereld juist de nadruk te leggen op de ervaring, op bijvoorbeeld de tongstrelende smaak van een Tony Chocolonely reep in plaats van in te zoomen op de enorme ongelijkheid in de cacao-business. De truc is om de drempel laag te maken om ergens in te stappen, dat het meedoen cool is en niet geitenwollensok. Zo is de drempel om Serious Request van 3FM te steunen laag omdat het fun en stoer is om mee te doen.

An offer you can’t refuse, dat zouden groene producten moeten zijn. Niet alleen omdat ze de wereld beter maken, maar ook omdat ze de wereld mooier maken, bijvoorbeeld in de esthetische zin van het woord. Led-verlichting is een tof product waar het Rijksmuseum het allerliefste zelfs haar pronkjuweel de Nachtwacht mee verlicht en waar scholen hun klaslokalen mee willen verlichten omdat licht invloed heeft op de werking van de hersenen en zelfs 20% betere leerprestaties kan genereren. Geweldig dat de energiebesparing ook gigantisch is en het milieu baat heeft bij led-verlichting, maar de boodschap dat het mooi, leuk en gezond is, spreekt nog meer aan. Een mooie les voor iedereen die met zijn product of dienst positief verschil wilt maken.

Meerdere wegen die winnaars leiden naar Rome

Eigenlijk is de hele groene lintjes of penningen-business maar een arbitrair gebeuren aangezien er zoveel spannende mooie groene initiatieven zijn. Wie kan uberhaupt objectief bepalen wie de winnaar zou moeten zijn in die zee van groen genot? Maar het is o zo belangrijk dat we groene toppers een podium geven. Elkaars successen vieren, daar zijn we als Nederlanders behoorlijk slecht in, in tegenstelling tot onze Amerikaanse vrienden. Klimaatbureau HIER laat die successen op een mooie manier zien. Drie organisaties en 3 individuen werden als genomineerden in het zonnetje gezet en mochten hun product of idee toelichten.

De een gaat voor een step-by-step approach zoals Gulpener Bierbrouwer – de winnaar van de klimaatpenning voor een groene organisatie – die in 20 jaar het bedrijf zowat klimaatneutraal heeft gekregen. De ander gaat voor groen vanaf het begin zoals Jan-Willem van de Groep – de winnaar van de klimaatpenning voor het individu – van Energiesprong, die met grote passie en doorzettingsvermogen huizen energieneutraal maakt. De weg ernaartoe maakt niet zoveel uit, belangrijker is dat je op weg bent en er een mooie groene reis van maakt waar iedereen baat bij heeft.

En dan, de tranen

Niet alleen bij prinses Laurentien, maar ook bij de zwangere (mijn excuus) Sustainable Susan. Prinses Laurentien liet heel mooi zien hoe het nu 2 voor of zelfs 2 over 12 is en dat we een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van elkaar. Al doe je groen voor je moeder, voor je kinderen, voor de Europese bootvluchtelingen of Syrische burgers, voor je partner of voor je hond, doe het voor iemand. Ze refereerde aan Marc Cornelissen en Philip de Roo die omkwamen op de Noordpool terwijl ze onderzoek deden voor ons, voor het in kaart brengen van het klimaatprobleem.

Het raakte mij omdat ook ik Marc Cornelissen meerdere malen heb ontmoet en hij echt een goed mens was die we zoveel liever rijk zijn dan kwijt. Het raakte mij ook omdat er inderdaad een wereld te winnen is (zeker in Nederland) en wij met onze beperkte aanwezigheid op deze aarde zoveel moois maar ook zoveel slechts kunnen betekenen voor toekomstige generaties. Zo blij ben ik dat we in een tijd leven waarin we de keuze hebben om zelf op onderzoek te gaan en de eigen waarheid te achterhalen en om alle mogelijkheden in dit kikkerlandje te hebben om goed en groen te doen. Tja en dan de energie in de zaal voelen en tranen bij een prinses, nou dat wil wel.

Groen en gelukkig

En dat maakte een zeer happy ending aan deze zeer spannende week vol juridische uitspraken waar mijn juristenhart sneller van ging kloppen. Urgenda zette met de gewonnen klimaatzaak de percentages van emissiereductie weer op scherp deze week met het prachtvonnis van de rechter. Het is de eerste keer dat een rechter een Staat verplicht om maatregelen te nemen tegen klimaatverandering. De rechter eist dat de Nederlandse overheid gaat doen wat ze zelf al noodzakelijk acht voor het voorkomen van gevaarlijke klimaatverandering. De rechter eist dat Nederland in 2020 minimaal 25% CO2-reductie realiseert (t.o.v. 1990) terwijl de huidige ambitie slechts 16% is en Nederland niet op koers ligt.

Geen klimaatzaak, maar een zaak van gelijkheid speelde zich deze week af in de VS waar het Amerikaanse hooggerechtshof het homohuwelijk voor heel Amerika heeft gelegaliseerd. Het hof heeft het verbod op het homohuwelijk wettelijk ongeldig verklaard. Koppels van gelijke sekse hebben volgens de rechters het fundamentele recht om te trouwen. Deze vrijheid mag hen niet langer ontzegd worden. Voor ons al langer vanzelfsprekend maar niet in een land als de VS, waar in een groot aantal staten de conservatieven dit voor onmogelijk en uiterst onwenselijk achtten. Onwenselijk zullen ze het nog steeds vinden, maar onmogelijk is het niet langer. Een feestje voor de liefde, dat is het!

En oproep om deze blog af te sluiten: laten we HIER en VANDAAG groen doen en laten we met elkaar ALTIJD groene, gezonde en eerlijke successen blijven vieren, hoe klein of hoe groot ook!

Gulpener Bierbrouwerij

Gulpener Bierbrouwerij is een inspirerende koploper op het gebied van klimaatneutraal ondernemen. Het bedrijf heeft een innovatief milieuvriendelijk productieproces. Gulpener pasteuriseert haar bieren niet, waardoor het bedrijf ruim één miljoen kWh bespaart. Het bedrijf gebruikt uitsluitend geloofwaardige groene stroom en groen gas. Het bedrijf bespaart bovendien energie in de keten door te kiezen voor milieuvriendelijke grondstoffen uit de regio. Het lokale samenwerkingsverband met boeren uit de regio is baanbrekend.

Jan-Willem van de Groep

Jan Willem van de Groep is de motor achter het programma Energiesprong. Dit programma heeft ervoor gezorgd dat nul op de meter een begrip is geworden bij renovatie in de bestaande woningbouw. De komende jaren zullen 110.000 huurwoningen en vele duizenden koopwoningen volgens dit principe worden gerenoveerd. In 2014 zijn de eerste 130 nul op de meter woningen gerealiseerd. Energiesprong is erin geslaagd woningcorporaties, bouwbedrijven en vele andere partijen mee te laten werken aan deze radicale aanpak, die het onderwerp energiebesparing in bestaande woningen een volledig nieuw gezicht heeft gegeven.

Naast Gulpener Bierbrouwerij en Jan Willem van de Groep, waren ook de Nederlandse Spoorwegen, het Programma Warmte Koude Zuid-Holland, Michiel Langezaal (Fastned) en Ton Willemsen (Tonzon) genomineerd.

De Staat van het Klimaat 2015

Tijdens de HIER klimaatborrel verscheen ook de vierde editie van De Staat van het Klimaat; een uitgave met populair wetenschappelijke artikelen over het klimaatprobleem. De Staat van het Klimaat 2015 legt bij twaalf nieuwsberichten uit het afgelopen jaar de link met klimaatverandering, zoals het nieuws over het recordaantal meldingen van de hooikoortsplant, de oorlog in Syrië en het noodweer tijdens Pinkpop. Download De Staat van het Klimaat 2015 hier.

Over het HIER klimaatbureau

Stichting HIER klimaatbureau is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk. HIER betrekt heel Nederland bij de oplossing van het klimaatprobleem. HIER is de drijvende kracht achter campagnes en initiatieven zoals het HIER Klimaatstraatfeest, de COOX en HIER bespaart. Ieder jaar organiseert het de HIER klimaatborrel en publiceert het de ‘Staat van het Klimaat’. De organisatie beheert het HIER klimaatbewust logo, de CO₂-Prestatieladder en het kennisplatform HIER opgewekt. Kijk voor meer informatie op www.hierklimaatbureau.nl.

Related posts

Leave a Reply