1,2 miljoen, Nederland wordt groen

1,2 miljoen, Nederland wordt groen

De lifestylegids ‘Let’s go green’ ligt vers in de winkels en tegelijkertijd komt ‘Nederland wordt groen’, het nieuwe programma van de VARA op de buis. Toeval bestaat niet. Een indrukwekkend intro, leuke presentatoren en 3 BN’ers die de uitdaging aangaan groener te leven, de opzet is goed en 1,2 miljoen kijkers is TOP, en natuurlijk liggen extra groene kansen voor het oprapen.

Wat is de opdracht?

Drie families krijgen de opdracht een week lang ‘groen’ te leven en gaan de strijd aan om de titel ‘groenste BN’er van Nederland’ te bemachtigen. De opdracht is zo min mogelijk energie te verbruiken door bijvoorbeeld stekkers uit het stopcontract te trekken, de verwarming zo laag mogelijk te zetten en maximaal 1 keer per dag 2 minuten lang te douchen. Verder wordt er zeven dagen geen vlees gegeten, mag de auto rustig op de (lange) oprit blijven staan, wordt zo min mogelijk water verbruikt, worden geen nieuwe spullen gekocht, wordt zo min mogelijk weggegooid en afval gerecycled.

Waar liggen de pijnpunten?

Een pittige opgave, zo blijkt voor sommige BN’ers. De een is gewend aan 9 tv’s in huis en een binnenzwembad, de ander kan zijn SUV niet laten staan of is bang voor een frissere temperatuur. De laatste wordt naar eigen zeggen agressief van vegetarisch voedsel. De families werken niet altijd bepaald mee. Sommige pubers zijn al na een dag ‘niet te genieten’ en weigeren zich in te zetten, de kleinere kinderen walgen van de groenere hapjes en partners doen alsof de wereld vergaat met een graadje lager in huis.

Daartegenover staan de fanatieke BN’ers die toch echt wel graag willen winnen. De een is wat fanatieker dan de ander en sommigen zien het leven best groenkleurig in. De kinderen passen zich snel aan als het gaat om minder gebruik van de Ipad en beginnen weer ouderwets met elkaar te praten, rennen en spelen.

Wat is de groene winst?

Hoe meer van dit soort programma’s hoe beter, zeker als ze flink in de belangstelling komen. Het blijkt dat er zelfs 1,2 miljoen kijkers waren en dat juicht Sustainable Susan toe!

Dit programma is anders dan andere groene programma’s met de frisse opzet en met goede presentatoren. Zo wordt een stevig programma neergezet, waar Nederlanders echt wat mee kunnen. Simpel wordt duidelijk gemaakt hoeveel we nu eigenlijk dagelijks verspillen, het programma geeft ideeen wat je kunt doen om het groene heft in eigen hand te nemen en het zet mensen aan het denken, zo blijkt uit enkele Twitterreacties. Mooi ook dat Youp van het Hek even uitleg komt geven over ons gasverbruik, Katja Schuurman over vleeminderen en Frank de Boer over het overdadige gebruik van plastic flessen, mooie details. Ook de BN’ers geven toe dat dit experiment hun leven voor altijd heeft veranderd door in ieder geval beter met energie en afval om te gaan.

Zelfs een NPOGroen-app werd ter ere van het programma gemaakt. Je kunt hierop  je eigen groene uitdaging delen en zelf Nederland een stukje groener maken.

Petje af dus voor de makers, dat voorop gesteld.

Waar liggen groene kansen?

‘Kijk en huiver’ is de intro van Sophie als de opdracht door de BN’ers wordt gelezen. Het valt op dat groen leven als iets lastigs wordt gepresenteerd en ook als zodanig wordt beschouwd (door deze 3 BN’ers en hun families). Een van de BN’ers ziet groen doen zelfs als een belemmering van de eigen vrijheid.

Tofu wordt uitgespuugd, de verwarming in huis een graadje lager wordt gezien als vreselijk afzien en het openbaar vervoer wordt vermeden door dan maar een elektrische auto to huren of te kopen.

‘Hebben jullie de hele week dit soort discussies gehad? BN’er: ‘Ja’. ‘Oh verschrikkelijk’.

Nee, zeker niet! Groen leven betekent juist niet afzien en of iets waar je veel moeite voor moet doen. Discussie is goed en groen doen geeft juist veel voldoening en energie, zeker als je je erin verdiept. Het is leuk en het levert echt op, niet alleen voor de aarde maar ook voor jezelf. Die boodschap wordt slechts marginaal gedeeld en dat is zonde. Gelukkig benadrukt presentator Waldemar op de valreep dat hij het mooi vond te zien hoe de gezinnen transformeerden en meer samen gingen doen en ook expert Maurits Groen maakte de statement dat groen leven toch echt niet altijd afzien betekent.

Hoe pakken we die kansen?

Groen leven is beter, makkelijk EN leuk, dat is de hoofdboodschap van Let’s go green en dat zou ook de hoofdboodschap van een dergelijk programma kunnen zijn. Tuurlijk mogen de pijnpunten best worden genoemd en tuurlijk is het niet altijd even makkelijk, maar laten we voorop stellen dat groen doen leuk is, dat je er voldoening uit haalt en je eigen leven verrijkt, naast dat je de wereld direct ook een stukje mooier maakt.

De NPOGroen-app probeert de consument de keuze te geven zelf een kleine groene actie te ondernemen. Dat juich ik toe. Over de opzet, de achtergrond en helderheid van de feiten en de gebruikersvriendelijkheid kan worden gediscussierd. Je kunt de app het beste zien als een startpunt voor jouw groenere lifestyle. Iedere uitdaging die je aangaat is goed!

Wil je structureel groene stappen gaan zetten, weten waarom dit goed is voor jou en voor de wereld, hoe je de uitdaging met beide handen op een leuke manier kunt aanpakken, welke keuzes de meeste groene en financiele winst opleveren of welke uitdagingen je nog meer kunt aangaan, lees dan Let’s go green met de 1001 tips voor een groene, eerlijke en gezonde lifestyle.

De keuzes geven Sustainable Susan dagelijks veel voldoening en dat gun ik iedereen!

Related posts

Leave a Reply