Tijd voor duurzaamheid is NU

Tijd voor duurzaamheid is NU

Nauwelijks is de deur naar 2012 open en voilà, daar is de eerste duurzame actie van het nieuwe jaar: slechts 1 vuurpijl per 8 mensen. Klein beginnen, groots eindigen, daar gaan we voor. Als we de 1% kunnen meekrijgen, zal de rest van de wereld snel volgen.

Als we de astronomisch zeer begaafde Maya’s mogen geloven, eindigt in 2012 een tijdperk. Het betekent het einde van een cyclus en dus het begin van een nieuwe cyclus die zich slechts eens in de ruim 5000 jaar voordoet. De laatste decennia zijn we in een stroomversnelling gekomen, niet alleen richting een drietal crises (economisch, humanitair en ecologisch), maar ook richting een nieuw bestaan: een duurzaam bestaan. Het zullen zoals velen voorspellen tijden worden van tegenstellingen, van extremen, van spanningen.

Het leven is sneller en grootser dan ooit tevoren. 1 dag met alle indrukken die we opdoen tegenwoordig staat gelijk aan een heel leven aan indrukken voor iemand uit de Middeleeuwen. Dat is niet zomaar iets. We zitten met z’n allen aan het informatie-infuus in dit digitale tijdperk: met 1 druk op de knop ligt er een wereld van informatie aan je voeten. En dat werkt verslavend, is overweldigend en soms niet te bevatten. Een logische reactie is zoeken naar geborgenheid, naar afbakening, naar rust. We zoeken weer naar lokale oplossingen, naar wat bloeit dichtbij huis. En dat is meteen waar ook duurzaamheid om de hoek komt kijken.

Gaan voor lokale seizoensproducten, op vakantie in de buurt, de feestdagen lekker knus met de familie, wandelen in de natuur, creatief met kleding, gezondheid voorop, yoga en soms ook die meditatie inbouwen. De cultural creatives weten er alles van. Die groep groeit nog steeds met de dag. Zij gaan voor meer kwaliteit, maar minder invloed op het milieu en negatieve gevolgen voor de mens.

Deze instelling wordt steeds meer een vanzelfsprekendheid. Geitenwollensokken blijven in de kast, de milieubeweging is nu een duurzaamheidsbeweging, een heerlijk ruim en positief begrip. Bedrijven van groot tot klein verweven duurzaamheid in het businessmodel, met nu ook Unilever als groot voorbeeld. Philips, PostNL, Akzo, allemaal gaan ze voor duurzaamheid, juist ook omdat het niet inlevert op de winst maar juist oplevert. En neem al die kleine bedrijfjes die als paddestoelen uit de grond schieten en zich volledig toeleggen op duurzaamheid, je struikelt er bijna over. Een fantastisch initiatief bijvoorbeeld: de WakaWaka LED-lamp die kinderen in Afrika helpt hun huiswerk ’s avonds te kunnen maken. Zij beginnen met 300 lampen in januari, en waarmee eindigen ze eind december? Ik schat ruim 10.000.

De politiek blijft achter. Een gevolg van de democratie? Een trage opstartfase? Pech met de poppetjes aan top? Who knows. Wat we wel weten is dat de politiek de antwoorden niet zal gaan geven. Ze kunnen hoogstens ondersteuning bieden, faciliteren. De echte stappen worden gemaakt in het bedrijfsleven en met onze acties. Van klein naar groot met z’n allen in de duurzaamheidsboot. Zullen we daarvoor gaan?

Sustainable Susan wenst u een inspirerend en duurzaam 2012! Laten we in deze snelle en grootse tijden vooral aandacht houden bij wat echt telt. En klein beginnen helpt echt. Voor je het weet beland je in een heuse duurzaamheidsgolf waar je alleen nog maar dieper in wilt duiken. Groots eindigen is dan slechts een kwestie van tijd. En you know what they say: als 1% van de wereldbevolking voor duurzaamheid gaat, dan kan dit een hele wereldse shift met zich meebrengen. Be prepared en let’s go for it: here’s to sustainability, cheers!

Related posts

1 Comment

Leave a Reply

Leave a Reply to Sustainable Susan Cancel reply