Zoet goed

Zoet goed

Het populaire (nieuwe) kookboek van Rens Kroes geeft je power met healthy food, shakes in alle kleuren van de regenboog zijn niet aan te slepen, de biologische winkels en boeren schieten als paddestoelen uit de grond en healthy snacks zijn steeds vaker opties naast zoet snoepfout. Hoe kun je goed groen, eerlijk en gezond genieten van zoetigheid?

De standaard bloedsuikerspiegel-verhogende flashy suikersnacks zijn uit, zoet goed power- of superfood is in. In Amsterdam loop je bijna uit de maat als je thuiskomt met ouderwets supermarktsnoepgoed. ‘Sugarless’, ‘superfood’, ‘powerfood’, ‘biolicious’, ‘ecolicious’, zomaar een greep uit de trending snackvocabulaire. Zijn de vele alternatieven die worden geboden wel zo gezond?

Gezond?

Nee, niet altijd. Veel lekkers bevat alsnog suikers. Wellicht niet de geraffineerde suikers die je in de marsen en twixen van de wereld aantreft, maar suiker blijft suiker. Door sommigen wordt het al het witte gif genoemd of zelfs het grootste gevaar voor onze gezondheid. Vooral suikers met een hoge GI (Glycemische Index) kun je omwille van je eigen gezondheid liever vermijden. Ik vind het lijstje van Jesse van der Velde altijd erg nuttig als je het hebt over suiker en je gezondheid:

Vermijden:

  • Witte suiker
  • Basterdsuiker
  • Rietsuiker (oerzoet)
  • Agavestroop
  • Rijstmoutstroop  (maltose)
  • Gerstmoutstroop
  • Appelstroop
  • Glucose-fructosestroop
  • Maïsstroop (high fructose corn syrup)
  • Aspartaam

Goede zoetstoffen:

  • Stevia
  • Kaneel
  • Verse vanille
  • Yaconsiroop
  • Kokosbloesemsuiker of palmsuiker
  • Lucuma
  • Mesquite
  • Banaanpoeder

NB: Xylitol (E967) heb ik uit dit lijstje geschrapt, aangezien het volgens velen net als aspartaam, cyclaamzuur (E952), acesulfaam-K (E950), sacharine (E954) en sucralose (E955) een synthetisch zoetmiddel is dat je beter kunt vermijden.

Met mate gebruiken:

  • Ahornsiroop – maplesyrup (60% sucrose)
  • Koudgeslingerde honing (50% fructose)
  • Verse dadels

Agave werd/wordt als een prachtalternatief gezien door sommigen. Helaas bevat deze zoetstof veel fructose waardoor het de lever enorm belast. Liever niet dus. Zelf gebruik ik soms maple syrup voor de pannenkoeken of havermoutpap, soms honing voor cakes of zoet beleg op brood, soms kokosbloesemsuiker voor cakes en ook yaconsiroop staat in mijn goodiekast, naast de kaneel en vanillepoeder.

Groen en eerlijk?

Op de Nederlandse markt voor suiker wordt volgens Solidaridad jaarlijks 800-duizend ton suiker geconsumeerd. Een gemiddelde consument eet ongeveer 32 kilo suiker per jaar. Vooral bietsuiker en rietsuiker zijn populair. In de Europese Unie is de vraag naar rietsuiker de afgelopen jaren gestegen tot vier miljoen ton, dat is 25% van onze consumptie. 85% van de gebruikte suiker zit verstopt in dagelijkse producten als jam, koekjes, brood en frisdranken.

15 miljoen vaak onopgeleide en arme suikerrietkappers werken aan de productie van suikerriet dat verwerkt wordt tot voedsel, brandstoffen en plastics. Gedwongen- en kinderarbeid zijn niet ongebruikelijk in deze sector. De arbeidsomstandigheden zijn loodzwaar en het werk is gevaarlijk. Nog eens naar schatting 60 miljoen boeren verbouwen suikerriet op kleine schaal. De business is nauwelijks winstgevend. Door lage opbrengsten en hoge kosten door gebruik van water, arbeid en meststoffen, blijven de boeren vaak arm.

Tijdens de teelt van suikerriet wordt vaak veel te veel water gebruikt, gemiddeld 1800 liter per kilo suiker. Door gebrek aan kennis gebruiken boeren vaak ook ongecontroleerd bestrijdingsmiddelen en meststoffen. Het afbranden van de miljoenen hectare suikerriet zorgt voor enorme luchtvervuiling.

Let’s sugar green

Geraffineerde suikerrijke producten gebruik je omwille van je gezondheid, mens en milieu gewoon het liefste zo min mogelijk, maar oh het is te lekker om al het zoete genot te laten staan. Wat zijn dan gezonde en groene alternatieven?

Het moet gezegd worden dat je vrijwel alles kan zoeten met fruit. Bananen zijn uitstekende vervangers, bijvoorbeeld van suiker in koekjes, pannenkoeken en muffins, met gedroogde abrikozen kun je de seizoenslekkernij rabarber zoeten en appeltaart met kaneel en appeltjes is natuurlijk een absolute klassieker waar geen suiker aan te pas hoeft te komen. Gebruik je fruit uit het seizoen of een fairtrade biologische banaan, dan zit je vrij groen.

Kies daarnaast voor suikervervangers zoals maple syrup, kaneel of yacon siroop altijd de biologische variant om gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen te voorkomen. Waar de lokale variant mogelijk is, go for it! Zo kun je uitstekende lokale honing kopen met een lagere CO2-footprint doordat het product – zoals dat bij maple syrup of kokosbloesemsuiker wel het geval is – niet van ver hoeft te komen.

Een paar voorbeelden

Eerlijk en stoer, zo luidt de kreet van Biobite. Het is bij uitstek een smaakvol goedje, waar je in ieder geval kids van 2 tot moeders van 32 blij mee kunt maken, zoals mijn eigen experiment afgelopen week heeft bewezen. In veel Estafettes en Ekoplaza’s kun je ze vinden en op hun website vind je meer winkels.

Verantwoord snoepen, bestaat dat echt? Volgens Food2Smile wel. Zeer aan te bevelen als je je kinderen op hun verjaarsfeestje feestelijk gezond wilt laten genieten. Gezonder dan alle soorten kindersnoep die je in de winkels vindt. Je kunt de goodies bestellen in hun webshop.

Sustainable Susan’s favoriete zoete snack is toch wel Love Chock met cacao nibs. Ik kan er nauwelijks vanaf blijven. Gedroogde ongezoete kersen, abrikozen, kaki en moerbeien zijn ook favoriet en haal ik vaak op de Pure Markt. Vrijwel iedere week bak ik wel muffins of andersoortig gezonde tussendoortjes. Nu is onderstaand recept van kokosmakronen favoriet, opgepikt uit het tijdschrift Lekker Weten. Enjoy!

Ingredienten: 2 rijpe geprakte bananen, 50 a 80 gram havermout en 50 gram kokosrasp.

Bereiding: verwarm de oven voor op 180 graden C. Meng de bananen met de havermout en kokos. Maak er hoopjes van en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Zet 15 a 20 minuten in de oven en voila:

Zoet-goed-sustainable-susan-sustainable-you-rens-kroes-powerfood-superfood

 

 

Related posts

Leave a Reply