Linkbuilding, je hebt er wellicht ooit van gehoord. Het zorgt ervoor dat websites meer autoriteit krijgen in de ogen van Google. Dit betekent ook dat je hoger in de zoekmachine van Google komt en hierdoor meer bezoekers op je website krijgt. Dit gebeurt natuurlijk alleen als de linkbuilding goed wordt toegepast. Linkbuilding is een onderdeel van SEO (Zoekmachine optimalisatie) en is een van de belangrijkste termen binnen online marketing. Het is van belang dat je als ondernemer hier aandacht aan besteed en eventueel in investeert. Maar wat is het precies? In dit artikel gaan we dit uitgebreid behandelen, zodat je er meer over te weten komt.
Wat is linkbuilding precies?
Linkbuilding is het proces waarbij websites naar elkaar verwijzen door middel van een hyperlink, zodat ze hun online zichtbaarheid vergroten. Het wordt gedaan met behulp van zoekwoorden, omdat je zo kunt zorgen voor een goed interne linking structuur. Wanneer je dit als onderneming niet zou doen, is de kans groot dat je niet hoog in de zoekmachine van Google staat. Als je de linkbuilding niet goed aanpakt, is er een grote kans dat Google je hiervoor straft. En wanneer je dit stelselmatig verpest, is er een kans dat je website verdwijnt uit de zoekresultaten, kortom vervelend.
Linkbuilding kun je op een aantal manieren aanpakken, zo zijn er twee verschillende manieren binnen linkbuilding. Je hebt interne en externe linkbuilding, hierbij is het van belang dat ze allebei aangepakt worden. Bij interne linkbuilding gaat het erom dat je links hebt op je eigen website, die verwijzen naar een andere pagina op je website. Zo kan het zijn dat je op de homepagina een link hebt staan, die verwijst naar een contact pagina.
Externe linkbuilding
Interne linkbuilding geeft je niet veel autoriteit, maar externe linkbuilding doet dit wel. Dit is ook het ingewikkeld gedeelte van linkbuilding en veel ondernemers besteden daarom linkbuilding uit. Voor externe linkbuilding heb je namelijk een linkprofiel nodig van een hoge kwaliteit. Je wilt backlinks hebben in relevante stukken content op een relevante website. Alleen op deze manier is het mogelijk om de autoriteit van je website te verhogen. Marketingbureaus hebben vaak een groot linkprofiel waar ze gebruik van mogen maken, hier kun je als ondernemer goed gebruik van maken. Door de externe en interne linkbuilding goed aan te pakken, is er een grote kans dat je veel nieuwe bezoekers op je website krijgt, ideaal toch en daarom is het aan te raden om hier aandacht aan te besteden.